Laboratoř biologie cytoskeletu

Popularizace

A / Věda a Výzkum – Časopis AV ČR
Pe. Dráber, Pa. Dráber, D. Filipp: Téma „Alergie“ [pdf | www]

Pravděpodobně každý z nás zná ve svém okolí někoho, kdo trpí alergií, nejčastěji na pyl, roztoče, pšeničný lepek, mléko nebo třeba oříšky. Rodiče malých dětí se u svých potomků také setkávají s kožní alergií (objevuje se až u pětiny dětí do šesti let). Obecně se alergie definuje jako nepřiměřená reakce imunitního systému na různé látky z okolí, původně zcela neškodné. Říká se jim alergeny a obvykle jde o bílkoviny rostlinného nebo živočišného původu.

Tribune.cz
Pa. Dráber: Krátké elektropulsy jako alternativa antimitotické léčby? [www]

Vědci z Ústavu molekulární genetiky AV ČR ve spolupráci s kolegy z Ústavu fotoniky a elektroniky a Fyziologického ústavu AV ČR a se zahraničními partnery z Université de Limoges, Francie, zjistili, že s využitím vysoce intenzivních nanosekundových elektropulsů lze ovlivnit stavbu mikrotubulů – proteinových vláken cytoskeletu nezbytných pro základní buněčné funkce.

Týden.cz
Pa. Dráber: Krátké elektropulzy by mohly pomoci v léčbě nádorů, domnívají se vědci [pdf | www]

S léčbou nádorových onemocnění by v budoucnu mohly pomoci poznatky studie česko-francouzského týmu vědců. Výzkumníci zjistili, že velmi intenzivními krátkými elektropulzy lze ovlivnit stavbu mikrotubulů, které jsou součástí vnitřní kostry buňky. Pulzy by tak mohly být využity ke kontrole rakovinného bujení. Akademie věd ČR (AV) o tom v pondělí informovala v tiskové zprávě.

Další informace o skupině