Úspěch českých vědců. Dokážou odhalit zákeřnou mutaci genu

18. 7. 2013 IMG v médiích

Čeští vědci přišli na unikátní objev, který může výrazně pomoci v boji s rakovinou. Badatelé popsali nový typ mutace v genu, která je spojena právě se vznikem nádorů.

Jak pro Eurozpravy.cz řekl MUDr. Libor Macůrek, PhD., mutace genu Wip1, kterou čeští lékaři objevili u pacientů s nádory prsu, vaječníků a tlustého střeva, přispívá k nádorovému bujení.

„Nově popsaná mutace by se dala využít jako diagnostický znak u rizikových rodin, případně i jako vhodný cíl protinádorové léčby,“ uvedl vedoucí týmu vědců z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR Libor Macůrek.

„Lidská DNA je neustále vystavována vnějším negativním vlivům, jako jsou různé jedy, a její mutace jsou tak bohužel na denním pořádku. Neopravené mutace ovlivňují funkci postižených genů a mohou vést ke vzniku nádorů,“ říká vědec.

Jak vlastně vzniká nádor?
Hlavní kontrolní mechanismus nad buněčnou DNA má pod taktovkou jiný klíčový protein s názvem p53. „Stejně jako povodňová komise musí rozhodnout, kterou oblast nechat zatopit, protože už není možné ji zachránit, a kde naopak má smysl postavit protipovodňové zátarasy, musí protein p53 rozhodnout, kterou z poškozených buněk poslat na smrt a kterou opravit a dát jí tak šanci na život,“ říká doktor Macůrek.

Pokud právě tento protein zmutuje, ztrácí svou kontrolní schopnost, nereaguje na poškození DNA a buňka má volnou cestu k přeměně v buňku nádorovou.

MUDr. Libor Macůrek, Ph.D.,
tel.: 241 063 210, e-mail: libor.macurek@img.cas.cz,
web: www.img.cas.cz/vedecke-skupiny/libor-macurek

Původní článek na eurozpravy.cz nebo také v pdf verzi.